Звіт про роботу школи 2024-2025 навчальний рік
Порівняльна таблиця участі учнів школи в конкурсах та фестивалях
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
Хореографія | |||
Міжнародні | 12 | 4 | 5 |
Всеукраїнські | 3 | 4 | 3 |
Обласні | – | 1 | 1 |
Регіональні | – | 1 | – |
Театр | |||
Міжнародні | 12 | 2 | 11 |
Всеукраїнські | 27 | 6 | 12 |
Обласні | 2 | 3 | 4 |
Регіональні | – | 1 | 1 |
Музика | |||
Міжнародні | 9 | 1 | 5 |
Всеукраїнські | 12 | 1 | 1 |
Обласні | 1 | 3 | 3 |
Регіональні | 3 | 2 | 2 |
ДПМ | |||
Міжнародні | – | 3 | 3 |
Всеукраїнські | – | 4 | 4 |
Обласні | 2 | 3 | 1 |
Регіональні | 3 | 1 | 1 |
Всього: | 86 | 40 | 57 |
Загальні дані | |||
Міжнародні | 33 | 10 | 24 |
Всеукраїнські | 42 | 15 | 20 |
Обласні | 5 | 10 | 9 |
Регіональні | 6 | 5 | 4 |
Порівняльна таблиця вступу випускників школи до вищих навчальних закладів мистецького спрямування
Рік | Кількість випускників | Кількість випускників, що вступили до ВУЗів | % від загально кількості випускників |
2023 | 11 | 8 | 88% |
2024 | 22 | 4 | 19% |
2025 | 18 | 3 | 16% |
Аналіз роботи школи мистецтв за 2024-2025 навчальний рік
У 2024-2025 навчальному році освітній процес у закладі був організований відповідно до Конституції України, Закону України “Про освіту”, Закону України “Про позашкільну освіту”, Закон України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, Статуту школи, Плану роботи школи на 2024-2025 навчальний рік.
В умовах воєнної агресії Російської Федерації в Україні національно-патріотичне виховання є одним із пріоритетних напрямів діяльності держави та суспільства щодо розвитку національної свідомості на основі суспільно-державних (національних) цінностей (самобутність, воля, соборність, гідність), формування у громадян почуття патріотизму, поваги до Конституції і законів України, соціальної активності та відповідальності за доручені державні та громадські справи, готовності до виконання обов’язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України.
Провідною ідеєю навчально-виховного процесу в школі мистецтв є виховання справжнього громадянина, патріота рідної землі. Виховна робота завжди була невід’ємною складовою освітнього процесу, а зараз, в умовах військової агресії рф проти України, її важливість складно переоцінити. Усе, що відбувається зараз – виклик для школи, для вчителів та учнів. Найважливішими напрямами виховної роботи зараз є: психологічна та емоційна підтримка учнів, навчання правил поведінки в умовах воєнного стану, національно-патріотичне виховання, виховання національної свідомості на основі суспільно-державних (національних) цінностей (самобутність, воля, соборність, гідність), формування у громадян почуття патріотизму, поваги до Конституції і законів України, соціальної активності та відповідальності за доручені державні та громадські справи, готовності до виконання обов’язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України.
Основним цільовим напрямом роботи було забезпечення безпекової складової здоров’я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя.
У 2024-2025 н. р. навчально-виховна робота з учнями школи здійснювалася згідно річного плану роботи школи. Особливо важливим стало продовження формування громадянина – патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, який здатний побудувати суспільство.
Станом на 1 вересня 2024 року в школі навчалось 451 учень, закінчили навчальний рік 400 учнів.
Протягом 2024-2025 року всі контрольні заходи, включаючи кваліфікаційні іспити на відділеннях відбувалися відповідно до п 2.1. Плану роботи школи на 2024-2025 рік та вимог навчальних програм в звичайному режимі в квітні-травні. Всі результати занесені в протоколи іспитів та класні журнали. Всі учні атестовані та переведені до наступних класів.
Виховна робота в закладі у 2024-2025 навчальному році здійснювалася відповідно до Закону України «Про Освіту», Закону України «Про позашкільну освіту», Концепції національно-патріотичного виховання в системі освіти України, річного плану роботи школи.
Засадами державної політики у сфері освіти та принципами освітньої діяльності є: єдність навчання, виховання та розвитку ( ст. 6 Закону України «Про освіту»). Серед основних завдань школи з виховного напрямку – національне виховання на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей, забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини, формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України і світу, підготовка учнів до свідомого вибору сфери життєдіяльності та підвищення відповідальності сім’ї за освіту і виховання дітей.
На виконання «Плану заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання» у 2024-2025 н. р. колектив школи приділив особливу увагу щодо виховання в своїх учнях моральних якостей: доброзичливості, поваги до людської гідності, милосердя, доброти, толерантності, потреби в емоційному та духовному контакті з людьми, потреби у самоповазі, патріотизму, національної самосвідомості, розуміння приналежності до українського народу.
Реалізація виховної роботи здійснювалась через заходи, які були передбачені річним планом роботи школи, який включає в себе календарні, традиційні шкільні свята, різноманітні заходи.
У роботі використовувались різноманітні за формою та змістом заходи:
– години спілкування;
– інформаційні хвилинки;
– конкурси;
– концерти;
– благодійні акції;
– художні виставки;
– вистави;
– виставки – конкурси;
– майстер-класи;
– вікторини;
– ігрові програми;
– участь у проєктах;
– челенджі;
– флешмоби, тощо.
Для педагогічного колективу школи патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним. Формування громадянина – патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, виховання громадян, які здатні побудувати громадянське суспільство, в основу якого були б закладені та постійно втілювалися демократія, толерантність та повага до прав людини набуває сьогодні особливого значення. Патріотизм у сучасному розумінні – це відчуття того, що в моєму класі, школі, місті, країні все мене стосується, все залежить від мене, а особливої ваги це набуває, коли вся країна живе в умовах військового стану, але з вірою у Перемогу.
З метою підвищення рівня національно-патріотичного виховання в умовах війни серед здобувачів освіти протягом 2024-2025 навчального року були проведені такі заходи: до Всесвітнього дня миру конкурс-виставка малюнків, виготовлення оберегів для захисників до 1000 днів війни, до Дня захисників і захисниць України, майстер-клас «Патріотична листівка» до Дня Збройних сил України, інформаційна хвилина «Трагедія Бабиного Яру», робота над проєктом «Український костюм у дзеркалі часу (виготовлення брошек-мотанок, гердан, силянок, чокерів), концерт «Сила нескорених» до Дня Захисників та захисниць України, вшанування пам’яті жертв Голодомору “Скорботна незабудька”, майстер-клас з виготовлення оберегів для солдата «Янгол-охоронець», відзначення Дня пам’яті Героїв Крут «Пам’ятаємо про Крути», виставка малюнків до Дня Соборності України «З Україною в серці», флешмоб «Пізнаймо в серці рідне слово» до Дня української писемності та мови, відзначення Дня Гідності та Свободи «Україна гідна Свободи», вшанування пам’яті Героїв Небесної Сотні, захід до Міжнародного Дня рідної мови «Рідна мова, чиста, як роса», акція «Вишиванку одягаємо, Україну прославляємо», #ДеньВеликогоКобзаря, відеопривітання «Читаємо Шевченко», тощо.
Протягом 2024-2025 навчального року в рамках проекту «Дитячий музичний театр» театральним колективом «Лицедії-дубль» (керівник Дегтяр Ю.І.) було підготовлено вистава до Дня Святого Миколая «Різдвяне містечко» з розважальною інтерактивною програмою для дітей ВПО міста, учнів школи мистецтв. Незважаючи на те, що заходи проводилися в укритті, діти отримали гарний настрій, чудові враження та подарунки від Святого Миколая.
Народним театральним колективом «Лицедії» була показана вистава «Котяче товариство або 36,6», літературно-музична постановка за романом «Том Сойєр» – «Характер у сценічному образі», які навчають дітей доброті, справедливості, дружбі. Вистава «Ми не німі» висвітлює соціально-психологічні проблеми між дітьми та батьками, взаємостосунків в дитячому колективі, проблеми булінгу. Адміністрацією школи вирішено показати цю виставу батьківському складу школи на початку 2025-2026 н.р.
Народним театральним колективом «Смайл» були підготовлені та показані вистави «Вільна», «Ніна – Навпакиня», « Грибна історія», «Втрачені сни», «Зірочка», «Різдвяна рукавичка», «Серце для Інфанти», «Чарлі та шоколадна фабрика», які відвідали учні ліцеїв міста.
Народний театральний колектив “Смайл” провів серію благодійних вистав, спрямованих на підтримку наших захисників: вистава-інтерпретація за повістю Г. Квітки-Основяненка «Конотопська відьма», «Принцеса на горошині». На сцені відбувалися дійства, насичені таємничими перетворюваннями, цікавою музикою, спец ефектами, які не залишили байдужим жодного глядача. Вистава «Балада про журавлів» — це тиха сповідь, розказана мовою театру про війну, про дітей, про тих, кого забрала війна… і про тих, хто продовжує жити — з болем, але й з надією. Образ журавлів як символу душ загиблих воїнів, матерів, що чекають своїх синів, і дітей, які змушені подорослішати занадто рано. Жоден глядач, навіть чоловіки, не стримували своїх сліз, переживали дійство разом з акторами.
Народний театральний колектив «Смайл» за сприяння Конотопської міської ради та управління освіти за свою працю було нагороджено поїздкою до Польщі в м. Старгард.
Для учнів старших класів Люботою У.С., Тимошенко С.В. проведено розважально-ігрову програму «З Днем Святого Валентина!»
До Дня захисту дітей 1червня викладачі гриму Любота У.С., Дегтяр Ю.І. провели майстер-клас з аквагриму «Різнокольорове дитинство» для дітей міста. Попри тривоги, велика кількість дітей отримала незабутні враження, гарний настрій.
Колектив школи прийняв активну участь у зборі гуманітарної допомоги військовослужбовцям. Діти підтримали наших захисників малюнками, створеними власноруч оберегами.
Викладачами та учнями відділення декоративно-прикладного мистецтва продовжується робота над проектом «Український костюм у дзеркалі часу». В цьому році діти та викладачі відділення в рамках проекту продовжували працювати над виготовленням українських етнічних прикрас –брошек-мотанок, гердан, силянок, чокерів. Вироблення таких прикрас потрібно для збереження духовного надбання кожного етносу, рідної мови, мудрості, культури, традицій та обрядів. З метою пізнання культурної спадщини українського народу, вивчення традицій, залучення дітей до їх відтворення.
Незважаючи на військовий стан, в цьому навчальному році з дітьми велась активна робота. Напередодні різдвяно-новорічних свят у межах фестивалю «Діти-дітям» організовано роботу «Майстерень Святого Миколая» для дітей інтернатів.
Викладачами відділення декоративно-прикладного мистецтва Ющенко І.П., Гомзар Л.І., Клименко О.М. були підготовлені та проведені майстер-класи для учнів школи та міста:
1.Майстер-клас з природного матеріалу «Осіння маска», «Совушка»
- Майстер-клас з ліплення з глини «Осінній грибок»
- Майстер-клас з паперопластики «Новорічні окуляри»
- Майстер-клас з паперопластики «Санта Клаус»
- Майстер-клас з паперопластики «Ялинка-пазл»
- Майстер-клас «Акварель по-мокрому із сіллю»
- Майстер-клас «Весняний вінок»;
- Майстер-клас «Лялька-мотанка Мітелка»
- Майстер-клас «Українська вишиванка»
- Майстер-клас «Мотанка-україночка»
- Майстер-клас «Військовий оберіг-фенечка»
- Майстер-клас аплікація «Україночка»
До дня вшанування пам’яті жертв Голодомору Іриною Петрівною підготовлено виховна година «Незабудька – біль душі і пам’ять серця». Діти власноруч виготовили квітки-незабудки та відзначили ними на карті України місця штучного голодомору.
Образотворче мистецтво – могутній засіб проникнення в духовне життя дитини. Через кольори на папері є можливість зазирнути в душу дитини, відчути її настрій. Тому і стало традицією в школі мистецтв проведення виставок малюнків, до яких діти з великою зацікавленістю та задоволенням готують свої роботи. На уроках образотворчого мистецтва Мех Є.І. ознайомив дітей з видатною українською письменницею та її творчістю у формі малювання ілюстрації до весняних віршів Лесі Українки. Важливим етапом творчого розвитку для Меха Є.І. стало проведення персональної виставки картин, на який царила чудова мистецька атмосфера.
Традиційно до міжнародного дня музики 1 жовтня викладачем Маляровою Т.В. проведено арт-сейшен «Music mix» онлайн. Кожен бажаючий привітав своїм виступом із святом музики та днем працівника освіти.
Викладачем Сичовою О.І. було проведено звітний концерт музичного відділення «Душа української музики». Цей концерт став не просто мистецькою подією — він став духовною розмовою між серцями, що об’єднала глядачів навколо спільної любові до України. Викладачі музичного відділення Мищишина Є.З., Трусенко І.В. продемонструвати досягнення учнів у навчальному році. Концерти стали важливою подією у творчому та емоційному розвитку учнів. Вони показали не лише рівень музичної підготовки, а й виховали впевненість, відповідальність та любов до сцени. Такі виступи повинні доброю традицією кожен викладач на музичному відділенні.
Хореографічний колектив «Юні-Флеш» протягом навчального року був постійним учасником відкриття змагань серед учнів міста «Пліч-о-пліч всеукраїнські шкільні ліги». Райденко О.П. очолювала суддівську колегію під час змагання з черлідінгу. Для учнів хореографічного відділення були проведені розважальні програми «Країна Кіндерляндія», «Хеллоуїнська вечірка», «Бульбашкове шоу» та ін.
Під час війни на викладачів школи лягла особлива відповідальність за кожну дитину. Навчально-виховний процес відбувався в дистанційному та змішаному формами навчання. Викладачі використовували різні форми роботи для поліпшення психологічного стану дітей – малювання, співи, танці. Викладачами театрального відділення проведено арт–терапевтичні уроки з на теми: «Позбавлення від стресу засобами театрального мистецтва», «Розвиток емпатії та соціальних навичок комунікації за допомогою акторських вправ», «Театральна терапія – як засіб підтримки ментального здоров’я підлітків».
В укриті для дітей проводились малорухливі ігри, уроки.
На конкурсах та фестивалях різного рівня організації учні показували високий результат.
Учнів, які закінчили повний курс навчання в ДШМ і отримали свідоцтва про позашкільну освіту – 18, з них 3 учня музичного відділення, 4 учнів хореографічного відділення, 9 учнів театрального відділення, 2 учня відділення декоративно-прикладного мистецтва за образотворчим напрямом.
Вступили до навчальних закладів мистецького спрямування випускники школи:
Прізвище, ім’я випускника | Відділення | Заклад | Факультет/
спеціальність |
Мордик Марія
Вячеславівна |
Театральне | Комунальний заклад «Ніжинський фаховий коледж культури і мистецтв імені Марії Заньковецької» Чернігівської обласної ради | Менеджмент соціокультурної діяльності |
Журавель Анна
Віталіївна |
Образотворче | Комунальний заклад «Ніжинський фаховий коледж культури і мистецтв імені Марії Заньковецької» Чернігівської обласної ради | Образотворче мистецтво,
декоративне мистецтво, реставрація |
Могиленко Марія | Театральне | Національна музична академія України ім. П.І. Чайковського | Режисер музично-драматичного театру |
Науково – методична робота в школі велася в напрямку реалізації науково-методичної проблеми: «Інноваційна педагогічна діяльність як особистісний стан мотиваційно-ціннісного ставлення до професійної діяльності, володіння ефективними способами і засобами досягнення педагогічних цілей, здатності до творчості».
Над реалізацією завдань працювало 22 педагогічних працівники.
Повну вищу освіту мали 19 педагогів (73%), неповну вищу освіту має 1 педагог(2,2%), фаховий молодший спеціаліст – 5 викладачів (22%). За віком переважають учителі від 40 до 55 років – 14 осіб (64%), які мають педагогічний стаж роботи понад 10 років. В школі працювало 18 вчителів (проти 18 минулого року), які мають вищу, першу та другу кваліфікаційні категорії. З них кваліфікацію «спеціаліст І категорії» – 3 вчителів, «спеціаліст вищої категорії» – 9 осіб, 2 викладачі мають педагогічне звання «Старший вчитель».
Діяльність методичної роботи школи була спрямована на підвищення рівня професійної майстерності викладачів, збільшення кількості і покращення якості і науково-методичних розробок, психологічне, організаційне, науково-методичне й матеріально-технічне забезпечення умов переходу до реалізації нової науково-методичної проблеми; опанування навичок впровадження нових педагогічних технологій освітньої діяльності; моніторинг аналізу роботи, вивчення рівня навичок досягнень учнів, їх вихованості, розвитку.
Були проведені семінарські заняття, педагогічні ради, відкриті уроки і заходи, засідання ШМО, робота творчих груп, наставництво, індивідуальна робота, майстер-класи, тренінги, теоретичне моделювання уроків в контексті проблеми, теоретичний аналіз.
Відбулося 4 заняття постійно-діючого семінару – практикуму. Основними завданням були визначення рівня опанування педагогічним колективом освітніх інноваційних технологій, системне впровадження інновацій в практику діяльності вчителів, компетентнісного та діяльнісного підходів у викладанні навчальних предметів .
Так на першому семінарі були розглянуті таку питання: «Використання на уроках ChatGPT: чат-бот на уроках живопису, вокалу та критичний погляд на чат-бот ChatGPT» (Клименко О.М., Буднік Н.О., Ігнатенко О.А.).
На другому семінарі викладачі ділились досвідом своєї роботи з різними цифровими освітніми ресурсами, такими як: Canva, Kahoot та доцільність використання хмарних сервісів і технологій (Заплєшна Ю.В., Мех Є.І., Малярова-Баліцька Т.В., Сичова О.І.).
Під час третього семінару розглядалося питання медіаосвіти в Україні, досліджене поняття медіаграмотності та інфограмотності (Макарова А.О., Дегтяр Ю.І., Ющенко І.П.).
На четвертому семінарі поняття медіаграмотності було опрацьовано глибше, дослідили медіаграмотність дітей та підлітків. Також викладачі познайомили присутніх з терміном «джинса», як її розпізнати та що таке фейки в інтернеті, як протидіяти їм (Райденко О.П., Кузнєцова М.В., Трусенко І.В., Яценко-Мех Ю.М.).
В жовтні 2024 року разом із спеціалістами ЦПРПП КМР викладачі школи опанували онлайн-платформу Canva. Canva є важливим інструментом для вчителів, що значно полегшує створення яскравих та інтерактивних навчальних матеріалів, роблячи уроки більш цікавими. Вона дозволяє швидко та легко створювати візуальний контент, такий як презентації, плакати, інфографіки, що покращує сприйняття матеріалу учнями.
В березні 2025 року спеціалістами ЦПРПП КМР було проведено тренінг «Що перетворює людей на команду», який сприяє умінню конструктивно спілкуватися для створення єдиної команди, визначати життєві цілі, необхідність використання алгоритму колективної взаємодії для результативності роботи в групі.
У 2024-2025 роках були проведені відкриті уроки викладачів: Дегтяр Ю.І., Кузнєцової М.В., Макарової А.О., Малярової-Баліцької Т.В., Меха Є.І., Райденко О.П., Сичової О.І. Всі уроки відбулися на високому теоретичному та методичному рівні, з використанням новітніх технологій.
У березні був проведений фестиваль методичних ідей та розробок за обраними темами, до якого викладачами, що атестувалися у 2024-2025 навчальному році , були підготовлені презентації власного досвіду роботи.
На засіданнях педагогічних рад розглядались питання:
- Інклюзивна освіта-вимога часу;
- Інклюзія в освітньому процесі як одна із форм соціалізації дитини з особливими освітніми потребами;
- Юридичне підґрунтя для інклюзивної освіти в Україні;
- Булінг: причини явищ та його профілактика в школі;
- Булінг – як розпізнати;
- Протидія булінгу;
- Порядок реагування на доведені випадки булінгу(цькування) в навчальному закладі.
Організовано роботу методоб’єднань викладачів музичного відділення (голова Гавро М.В.), викладачів театральних дисциплін (голова Ігнатенко О.А.), викладачів відділення декоративно-прикладного мистецтва (голова Ющенко І.П.), викладачів хореографічного відділення (голова Райденко О.П.), яка була спрямована на удосконалення методичної підготовки, фахової майстерності викладачів, удосконалення методики проведення уроку. Діяльність ШМО було сплановано на основі річного плану роботи школи та перспективної Програми розвитку школи.
Під час канікул викладачі систематично займались самоосвітою та були слухачами вебінарів та інтернет конференцій.
В умовах війни діти є найуразливішою категорією населення, все більше дітей мають емоційні проблеми, знаходяться в стані афективної напруги через постійне почуття безпорадності, відсутності опори у близькому оточенні, зовнішні агресивні чинники. Завдання кожного педагога на сьогоднішній день – допомогти дітям впоратися зі стресом, з емоційним навантаженням. Викладачі використовують у своїй роботі техніки та навички, які допомагають пережити кризові ситуації дітям. В роботі користуються правилами поводження з дітьми, які мають особливі освітні потреби в екстремальній ситуації – хвалити дитину, слухати її, розмовляти з нею, допомагати, підтримувати.
Аналіз матеріально-технічної бази Конотопської дитячої школи мистецтв
Аналіз стану матеріально-технічної бази свідчить, що виконання заходів щодо розвитку закладу направлені на поліпшення умов навчання дітей, на збереження їх здоров’я, поліпшення навчально-виховної діяльності, підтримання і виконання вимог ЦЗ, ТБ, ПБ, ОП, санітарно – гігієнічних нормативів.
Будівля закладу забезпечує оптимальні умови для організації навчально-виховного процесу учнів.
Суспільно-політичні процеси, що відбуваються в Україні, підтверджують патріотичну свідомість та міцну громадянську позицію українського народу. Тому одним із найбільш важливих завдань педагогів є формування в дітей та учнівської молоді високих громадянських якостей, розуміння необхідності збереження незалежності та територіальної цілісності для забезпечення майбутнього розвитку держави; усвідомлення причетності до історії, традицій, культури свого народу; прищеплення любові до своєї Батьківщини. Тому провідною ідеєю навчально-виховного процесу в школі мистецтв має стати виховання справжнього громадянина, патріота рідної землі, створення умов для осмислення вихованцями подій, що відбуваються, та адекватного ставлення до них. Зазначене передбачає внесення коректив у практику виховної роботи. Одним із важливих завдань викладачів і керівників творчих колективів є національно-патріотичне виховання учнів, формування національної самосвідомості, культури поведінки та спілкування вихованців, естетизація інших сфер дитячо-юнацької творчості. Розширенню та збагаченню художньо-естетичного досвіду, опануванню художніми вміннями та навичками в практичній діяльності, формуванню художньої компетентності, популяризації національних звичаїв і обрядів, вихованню дітей та учнівської молоді на культурно-історичних традиціях українського народу сприятиме співпраця з мистецькими установами, театрами, філармоніями, музеями тощо. З метою підтримки художньо-естетичної творчості дітей та молоді продовжуватиметься робота щодо проведення різноманітних організаційно-масових заходів (фестивалів, конкурсів, концертів, виставок тощо), спрямованих на популяризацію кращих зразків народної творчості; відродження, популяризацію народних ремесл, креативних технік сучасного рукоділля, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, організацію змістовного дозвілля та відпочинку. Педагогічні технології мають бути спрямовані на особистість дитини, формування ціннісних орієнтацій підростаючого покоління.